تیونر چیست و چه کاربردی دارد

مجتبی ملک ثابت مهر 18، 1402

کوک ساز یکی از کارهایی است که باید هر چند وقت یکبار بر روی ساز انجام شود و سیم های ساز از لحاظ میزان کشش به صورت تنظیم درآمده تا بتوانند صدای صحیح را تولید نمایند. هنرجویان و هنرآموزان رشته های مختلف موسیقی دائما با این مشکل روبرو هستند زیرا در اثر عوامل مختلفی این اتفاق می افتد و معمولا هنرجویان مجبور هستند تا هزینه ای را برای این کار کنار بگذارند.

اگر تصمیم دارید که این کار را خودتان انجام دهید باید گوش موسیقی قوی داشته باشید و صدای نت ها را به خوبی بشناسید. همچنین برای این کار نیاز به تمرین و راهنمایی استاد دارید و باید برای آن زمان صرف کنید و قطعا این توانایی یک شبه ایجاد نخواهد شد.

 

تیونر چیست و چه کاربردی دارد

تیونر یکی از ابزار مهم و کاربردی در دست نوازندگان است و در واقع حکم آچار فرانسه را برای آنها دارد.تیونر وسیله ای است که نوازندگان  موسیقی  به کمک آن می توانند سازشان را کوک کنند.حتی برخی  از نوازندگان حرفه ای که بصورت گوشی نیز می توانند سازشان را کوک کنند باز هم ترجیح می دهند تا از تیونر استفاده کنند تا بتوانند با دقت بالاتر سازشان را کوک کنند.

 

عملکرد تیونر چگونه است؟

عملکرد این وسیله اینطور است که داخل آن میکروفونی قرار دارد که صدای ساز را دریافت کرده و سپس بر اساس الگوی نتی که به آن داده ایم ، صدای ساز را با نت اصلی مقایسه کرده و بر روی نمایشگر نمایش می دهد. اگر کوک سیم ساز درست باشد، چراغ وسط تیونر سبز رنگ شده و اگر کوک جلوتر یا عقب تر قرار بگیرد ، چراغ های کناری روشن می شوند.

تیونر وسیله ای کاربردی اما در عین حال ساده است و هنرجویان موسیقی می توانند به راحتی از آن برای تنظیم کوک ساز خود استفاده کنند . امروزه با پیشرفت تکنولوژی و هم چنین گوشی های هوشمند، اپلیکیشن های مختلف تیونر وجود دارند که بیشتر آنها رایگان بوده و دقیقا مانند دستگاه تیونر عمل می کنند.

 

کار کردن با دستگاه تیونر چگونه است؟

تیونر ، یک صفحه نمایشگر دیجیتالی  دارد و روی آن عقربه و تعدادی علائم و درجه بندی وجود دارد ، اگر می خواهید سازتان را کوک کنید ، سیم مورد نظر را به صدا درآورده و دستگاه نت آن صدا را بر روی صفحه به شما نمایش می دهد ، دو عدد led در قسمت چپ و راست دستگاه قرار گرفته است ،اگر نت شما پایین تر باشد ، led سمت چپ روشن شده و در این حالت باید کوک را بالاتر ببرید و اگر led سمت راست روشن شود ، کوک را باید پایین تر بیاورید و اگر نت شما تنظیم باشد، led وسط که سبز رنگ است روشن می شود.

البته اخیرا  اپلیکیشن هایی نیز به بازار آمده که با نصب آن روی موبایلتان می توانید به راحتی از آن به عنوان تیونر استفاده کنید و در کلاس موسیقی  کوک سازتان را بصورت دقیق انجام دهید.

 

دانلود بهترین آپ های موبایلی

برای دانلود هر اپلیکیشن از اپ استور روی عکس کلیک نمایید.
 
 
برای دانلود هر اپلیکیشن از گوگل پلی روی عکس کلیک نمایید.
 
 
برای دانلود هر اپلیکیشن از کافه بازار روی عکس کلیک نمایید.
 
 
 
 

 

 

 

 


دیدگاه ها (0)