مترونوم چیست و چه کاربردی دارد

مجتبی ملک ثابت مهر 10، 1402

در موسیقی و در هنگام اجرای قطعات مختلف به یک متر یا مقیاس نیاز است، تا بتوان بر اساس آن روی یک ریتم یکنواخت و یکسان جلو رفت . این یکسان سازی را، با وسیله ای  بنام مترونوم انجام میدهند.

مترونوم یک ابزار تمرینیِ موسیقیست که ضربات یک‌نواخت و پی‌درپی همراه با سرعت های متفاوت ایجاد می‌کند تا نوازندگان را در نگه‌داشتن ریتم یک قطعه موسیقی یاری دهد. این ضربه‌ها با یکای ضرب در دقیقه (BPM) سنجیده می‌شوند.

 

تاریخچه

در سال 1814 میلادی یوهان ملتسل که یک مخترع آلمانی بود، مترونوم را ساخت و آن را به دنیا معرفی کرد. اختراع ملتسل یک وسیله مکانیکی کوچک بود که دنیای موسقی را تحت تأثیر خود قرار داد.

 

انواع مترونوم

مترونوم‌های مکانیکی (آنالوگ)

مترونوم‌های مکانیکی طی سالها تنها نوع، مترونوم برای نوازندگان به حساب می آمد. این مترونوم‌ها بسیار دقیق هستند و با نیروی مکانیکی و حرکت پاندولی عمل می کنند، و علی رغم به بازار آمدن نمونه‌های دیجیتال، هنوز بسیاری از نوازندگان بدلیل حس نوستالژیک از این نوع مترونوم استفاده می کنند.

 

مترونوم‌های دیجیتال(الکترونیک)

به بازار آمدن مترونوم دیجیتال یک تحول بزرگ در استفاده از این ابزار بود. این مترونوم‌ها به خاطر توانایی پردازش و قابلیت  فوق العاده ای که در شکست ضرب ها در اختیار کاربر قرار می دادند، نگاه نوازندگان را به این ابزار تغییر دادند.

نمونه خیلی جدید آنها را می توان در اپ های موبایل مشاهده کرد. توسط این مترونوم‌ها سخت ترین و پیچیده ترین ریتم ها را نیز می توان به خاطر سپرد و نواخت و توصیه می کنیم به عنوان فردی که به دنبال آموزش موسیقی هستید حتما از این نوع مترونوم ها استفاده کنید.

در این نوع مترونوم ها قابلیت کم و زیاد شدن صدا نیز وجود دارد قیمت پایین‌ و حجم کم‌ این مدل ها باعث شده است که رواج بیشتری داشته باشد.

 

مترونوم نرم افزاری

مدل‌های نرم افزاری این مترونوم که قابل نصب در ویندوز و مک را دارند. باعث شده است که نوازندگان بیشتر از این وسیله در موسیقی استفاده کنند.

در سال‌های اخیر نرم افزارهای بسیاری که قابل نصب در گوشی هستند به بازار آمده‌اند که به راحتی می‌توانید آن را بر روی گوشی خود نصب نمود و در هر زمان و مکان به آن دسترسی داشت.

 

مزیت استفاده از مترونوم

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که مترونوم فقط درجهت حفظ ریتم و وزن یک قطعه استفاده می‌شود. اما مترونوم بیش از این موضوع بر کیفیت تمرین های ما اثر می‌گذارد. برای اینکه بتوانیم به وسیله ی مترونوم کیفیت و عملکرد اجرایی خود را بهبود ببخشیم باید این نکته را رعایت کنیم:

  • تمرینات خود را با سرعت کم شروع کنید

سعی کنید تمرینات موسیقی خود را با سرعتی کمتر از سرعت تعیین شده شروع کنید و به مرور آن را سرعت ببخشید. برای مثال می‌توانید برای قطعات معمولی سرعت را 40 شماره کمتر کنید و برای قطعاتی که تمپوی بالایی دارند، با توجه به توانایی های خود می‌تواند این میزان را باز هم کاهش دهید.

شروع با سرعت کم مزایای بسیار زیادی برای شما دارد، سرعت کم به شما کمک می‌کند تا تمام جزئیات قطعه ای که می‌نوازید را به خوبی درک کنید. سعی کنید در این سرعت قطعات خود را ضبط کنید و چندین بار آن را گوش دهید تا از صحیح اجرا شدن آن مطمئن شوید. بعد از اینکه از اجرای خود در سرعت پایین مطمئن شدید، سرعت را اندکی بالا تر ببرید. برای مثال اگر قطعه ای که مینواختید و در آن تمپوی سیاه برابر با 100 بود، شما با دور اول قطعه را با تمپوی 60 اجرا کرده اید، دور دوم آن را با تمپوی 61 اجرا کنید و به همین ترتیب در هر اجرا تمپو را یک شماره بالا تر ببرید و به این ترتیب شما یک قطعه را حداقل چهل دور و با تمپوهای متفاوت تمرین می‌کنید.

 

شیوه کار با مترونوم

پیش از این که از مترونوم در تمرینات خود استفاده کنید بهتر است مدتی با آن وقت بگذرانید و روی هماهنگی خود با دستگاه کار کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید تا با این دستگاه احساس راحتی کنید.

برای استفاده از مترونوم باید با کسر میزان قطعه آشنا باشید. کسر میزان روی برگه نت قطعه ای که می‌خواهید آن را اجرا کنید نوشته شده است. برگه نت از ضرب های هر میزان و ارزش زمانی آن به ما اطلاعاتی می‌دهد که با کمک این اطلاعات ما میتوانیم مترونوم خود را تنظیم کنیم.

اما فراموش نکنید که برای استخراج این اطلاعات و خواندن نت ها، شما باید به تئوری موسیقی مسلط شوید، پس اگر هنوز با آن آشنایی ندارید تا تئوری را خوب یادنگرفته اید ابتدا دانش تئوری موسیقی خود را تکمیل کنید.

 

در ادامه برترین آپ های موبایلی رو مورد بررسی قرار و لینک دانلودش رو دراختیارتون می زاریم.

 

   برنامه The Metronome by Soundbrenner

یک رابط بصری، مملو از تمام ویژگی هایی که برای تمرین سرعت خود به آن نیاز دارید. این برنامه برای هر نوازنده ای ضروری است. و تقریبا همه چیز آن رایگان است!

 

ویژگی ها:

  • قابل استفاده برای ساز های مختلف
  • کنترل دقیق BPM
  • تیونر دقیق
  • آسان برای استفاده
  • سفارشی سازی قدرتمند: از بین بیش از 20 صدا انتخاب کنید، بین تم تاریک و روشن
  • ریتم های خود را ذخیره کنید و آنها را بارگذاری کنید تا هر زمان که بخواهید در مترونوم پخش شوند
  • ویژگی های پیشرفته: USB MIDI، بلوتوث MIDI، Ableton Link و موارد دیگر

 

 

  برنامه Pro Metronome (مترونوم حرفه‌ای)

برای تمرین موسیقی و هماهنگی با ریتم مورد نظر، از برنامه پرو مترونوم استفاده کنید و همیشه روی ریتم باشید!

 

ویژگی ها:

  • تجربه‌ی کاربری ساده و بدون بنرهای تبلیغاتی
  • تنظیم و تغییر کسر میزان
  • انتخاب از بین ۱۳ صدای مختلف برای مترونوم
  • تنظیم شدت (فورته) صدا
  • محاسبه‌ی تعداد ضرب در دقیقه
  • حالت رنگی
  • حفظ شارژ گوشی، کار کردن در حالت قفل گوشی و در حال استفاده از سایر برنامه‌ها
  • محاسبه‌ی زمان تمرین
  • قابل استفاده با انواع گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی
  • مناسب برای استفاده روی صحنه برای هماهنگی گروه

 

برنامه Tuner & Metronome

با نصب این برنامه می‌توانید به آسانی Metronome را از طریق دیدن، وایبریشن و فلش، پخش یا متوقف نمایید. Tuner را روشن نمایید و آنچه را که می‌نوازید را ضبط کنید. ریتمی را که می‌نوازید انتخاب نمایید و از استفاده از این برنامه لذت ببرید. استفاده از این برنامه آسان است و از رابط کاربری خوبی برخوردار می‌باشد.

 

ویژگی‌ها:

  • قابل استفاده برای ساز های مختلف
  • کنترل دقیق BPM
  • تیونر دقیق

 

برای دانلود هر اپلیکیشن از اپ استور روی عکس کلیک نمایید.

   

 

 

برای دانلود هر اپلیکیشن از گوگل پلی روی عکس کلیک نمایید.

 

 

برای دانلود هر اپلیکیشن از کافه بازار روی عکس کلیک نمایید.

 


دیدگاه ها (0)